zaterdag 23 juli 2011

Tonnerre

Tonnerre

Overkomt het jouw ook? Een associatie die een hele wereld plots oproept en dan ben je vertrokken voor verre dromen.....
.......
Mille tonnerres
Maar de andere soldaten wisten het wel
Ze zeiden droevig hij is naar zijn pauvre m'ere 
Leipzig , Moskou, Petrograd
Zijn mooie namen
Maar ik weet een kleine stad 
Waar wij nog nooit kwamen
Zeven eenden in de vijver
Zeven banken op de markt
En het standbeeld van een schrijver
En het meisje van mijn hart
........ 
( dat is vandaag allemaal weer waar)
Dit was Miel Cools;  

Helena (  Hugo Raspoet) Rosanne ( Wim De Craene)Jij en ik (Miek en Roel) De zotte morgen (Zjef Van Uytsel) De drie W's Wannes,Walter ,Willem... De eerste sneeuw,de fanfare van honger en dorst ( Jan De Wilde) Testament ( Boudewijn De Groot). ..... Na ...  (niet meer na 22 ) ..Jaar maak ik het testament op van mijn jeugd ......dat zijn mijn goede jeugd herinneringen die neem je mee zolang je verder leeft. Zondagmorgen op de radio Harbalorifa. Ach, de romantische jaren zestig

Flowerpower ! Woodstock.! THE Beatles; Mick Jagger en de rollende stenen; THE Doors;THE King was toen al niet meer levend; Mister Bob Dylan(times they are changing) ; Pete Seeger ( we shall overcome.......some day !!)
De Vietnamoorlog. Mijnheer de president ,slaap zacht. Denk maar niet aan al die frontsoldaten die eenzaam sterven zover van huis; denk vooral niet aan die duizend doden laatst nog bij dat bombardement mijnheer de president .Slaap zacht, Nixon ,zou hij wel zacht slapen?

Gisteren sliepen wij weer toevallig bij een Champagne boer( en weer een fles voor geen geld en bijzonder lekker) Wij keren later terug naar Bragelonge om er te kopen.
Vandaag onze langste tocht gedaan 33km; van de champagnedruiven naar de bourgognedruiven over 20 km met tarwevelden als overgang. Goed moe ; maar wij gaan toch nippen aan een rode tonnerre Bourgogne ; als dat maar geen gedonder geeft.

Wees gegroet

Joos en Frieda

PS , Na zestig jaar in dit leven
Maak ik het testament op van mijn jeugd
Niet dat ik geld of goed heb weg te geven
Voor slimme jongen heb ik nooit gedeugd
Ik heb nog wel wat mooie idealen ( ik heb ze nog)
Goed van snit hoewel ze uit de mode zijn
Wie ze hebben wil mag ze komen halen
Vooral jonge mensen vinden ze nog fijn ( hopelijk)
Voor mijn broertje dat zo graag wil gaan studeren 
Laat met plezier het adres na van mijn kroeg
Waar ik teveel dronk om een vrouw te imponeren
En daarna de klappen kreeg waarom ik vroeg
...... Boudewijn De Groot

Geen opmerkingen:

Een reactie posten